2 Ağustos 2008 Cumartesi

İŞ DEĞİŞTİRMEK

İŞ DEĞİŞTİRMEK

TARAFSIZ TAVSİYELER

Çalışan olarak iş yerini seçme konusunda başlangıçta işverenin onayı ile işe başlarız ama sonuçta bize önerilen mevkii ve ücreti kabul edip etmemek bizim kararımızdır.Bir işe girdikten sonra bu süreç gene iki taraftan birinin isteği sonucu kesilebilir. İşten çıkartmayı bir kenara koyarsak işi bırakma konusunda çalışan özgürdür. Burada temel bir takım noktaları , incelikleri ıskalamamak gerekir.
Çalışan olarak iş akdini fesih etmek istiyorsak öncelikle ilk amirimize bunu zamanında bildirmemiz gerekir. (Sorununuz, benim bir vakitler başıma gelen gibi ilk amiriniz ile ise bu kararı onun amirine bildirebilirsiniz). Ayrılmadan önce ayrılma nedenlerinizi amirinize anlatmanızda yarar vardır. Kesin kararlı iseniz işlerin aksamaması için onların uygun bulacağı tarihte anlaşmayı kabul edin. Aksi takdirde yasal süreler devreye girer. O zaman zaten yapacağınız bir şey yoktur. Onun için medeni bir insanın yapacağı şekilde görüşerek , konuşarak barış içersinde ayrılmanın yollarını aramak ayrılanın görevidir.
İş konusunda rahatsızlığınız varsa bunu uygun bir dille amirinize anlatabilirsiniz. İşi aksatmanın geç gelmenin , gündüz ortalıktan kaybolmaların pek olumlu işaret olmadığını her yönetici anlar.
İşe devam etmeniz için bir takım düzenlemeler (iş veya parasal) istiyorsanız ,bunları anlatmanın bir sakıncası yoktur. Ama bu tavrınızda sakın "bunlar olmazsa giderim ha!" izlenimini vermeyin. Hiç bir yönetici şantajı sevmez , hemen teşhisi koyar ve seçeneğini aramaya başlar , çünkü iş hayatında hiç kimse vazgeçilmez değildir.(siz bile). Hangi işi yaparsanız yapın sizin yerinize birisi bulunacaktır. Bunu işverene bir silah olarak kullanmak ancak ilişkileri kötüleştirir.
Yazılı kararınızı verdikten sonra iş bitmiştir.
Eğer siz bir yönetici iseniz ve yanınızdaçalışan bir elemanınız ayrılıyorsa siz ona nedenlerini sorabilirsiniz.Bir çok yöneticinin yaptığı gibi nereye gittiğinden çok niçin gittiğini irdelemekte sizin için yarar vardır. Gelecekte başka elemanlarınızın da ayrılmaması için size yol gösterebilir bu nedenler. Amir olarak kişisel karara saygı duymak durumundasınız. Sakın “aman gitme” diye yalvarır konuma girmeyin. Sana şunu vereyim , bunu şöyle yapayım demenin , yazılı bir karar varsa karşınızda, size ancak zararı dokunur. Eleman kararından dönse de dönmese de sizin gitmemesi için ona neler vaadettiğinizi biraz da bire bin katarak diğer çalışma arkadaşlarına anlatacaktır. İnsanlar çokça konuşur ama yazılı bir karar vermişse çok düşünmüş demektir.Son çareniz ona yazıyı vermesini bir gün ötelemek olacaktır. Ama bunun da bir faydası olacağını sanmıyorum . İlke olarak gitmek isteyeni tutmanın hiç kimseye yararı yoktur.
İş değiştirirken ne yapmalısınız? Şövalyeliğin lüzumu yoktur.Mutlaka bir iş bulun ondan sonra ayrılma kararınızı bildirin. Bu bulduğunuz işi halen çalıştığınız iş yerine karşı bir silah olarak kullanmayın. Karar sizindir. İsterseniz ayrılırsınız.
Yeni bir iş aramak veya gelen görüşme tekliflerini (ister doğrudan bir şirketten ya da bir aracı kurumdan (headhunter) gelsin) kabul etmek ayıp veya yasak değildir. Profesyonel yaşamda bunlar doğal şeylerdir. Bir şirkette uzun süreli çalışmak iyidir ama hiç kimse ilk veya ikinci şirketinden emekli olacak diye bir kural yoktur.
Ama ayrılma zamanını siz kendi kariyerinizi düşünerek verdiniz zaten.






İş değiştirirken şu noktaları düşününüz:

--Halen çalıştığınız şirkette amirinizle veya üst yönetimle huzurlu bir çalışma ortamınız var mı?
Bu sorunun yanıtı hayırsa aşağıdaki soruları daha kolay yanıtlayabilirsiniz. Yok huzurunuz varsa iyi düşünün derim.
----size gelen teklifte maaş artı yan faydalar sizin halen aldığınızdan ne kadar fazla?
Bu fazlalık size bağlı. Huzurunuz yoksa aynı maaşa da gidebilirsiniz ama bazı hallerde 1.5 katı maaş bile sizi cezbetmiyor olabilir.( İki katı ve fazlası ise yine iyi düşünün. Bu halde kendinize şu soruyu sorun ben bu kadar maaşı hak ediyorsam beni niye başkaları keşfetmedi şimdiye kadar ? )
----Halen bulunduğunuz yerde ileri gitme olanağı var mı? Gelecek nasıl görünüyor?
---Kendi kişisel (mesleki ) gelişimimi nerede daha iyi sağlayabilirim?
----Gideceğiniz yerde hal konumu ne? Gelecek ne olabilir ?
----Gideceğiniz şirketle şimdiki şirketinizi karşılaştırdınız mı? İş yaşamında (piyasada) bu şirketlerin durumu , geçmişleri , gelecekleri nasıl görünüyor?
---Size vaadettiklerini siz hep iyi çalışsanız da ne kadar süre ile size verebilirler , verecekler acaba diye düşündünüz mü?

Bazen gözü karartıp gitmek gerekir , risk almak gerekir diye düşünebilirsiniz.
Haklısınız. Ama her şeyi iyice düşünüp tartmak daha yerinde olur.Bunu da ancak siz yapabilirsiniz. Bu kararı vermeden önce sevdiklerinize danışabilirsiniz(iş arkadaşlarınıza değil) ama sonuçta karar sizindir ve verdiğiniz kararın sorumlusu (kalsanız da gitseniz de) sizsiniz.

İş değiştirmenin bir başka şekli de şirket içinde başka bir bölüme gitmek şeklinde olabilir.
Bu durumda da yukarıdaki sorulardan bir çoğunu sormalısınız kendinize.Ölçütleriniz bunlardır ve karar yine sizindir. Bu gibi durumda mutlaka kendi amirinizi ikna etmelisiniz. Gitmenize karşı ise işi önleyemez ama çeşitli bahanelerle geciktirebilir. Aynı çatı altında ilerde de çalışacağınıza göre ilişkileri iyi tutmakta yarar vardır.

Bütün bunları düşündükten sonra ayrılmaya karar verdiniz ve ayrıldınız.Ayrıldıktan sonra da size önemli bir görev düşüyor. Kesinlikle ayrıldığınız şirket hakkında olumsuz şeyler anlatmayın. Şirketinizi kötülemeyin . Ne gittiğiniz yeni şirkette ne de özel yaşamınızda bu tip olumsuz duygular bulacağı dinleyiciden olumlu tepki almayacaktır. Aksine size kötü puan kazandırır bunlar. Siz belki rahatlamak ve boşalmak için anlatırsınız bunları ama insanlar sizi dinlese de bir gün onların arkasından da konuşacağınız bilinçaltından geçebilir.

Son söz olarak şunu söylemeliyim. Odadan çıkarken kapıyı hızlı çarpıp çıkmayın. Bir gün aynı kapıyı (başka bir nedenle de olsa) çalmanız gerekebilir.
Fuat Yalçın
www.fuatyalcin.com

Hiç yorum yok: